نکات و راهنمای خرید کابل برق مناسب فضای باز

نکات و راهنمای خرید کابل برق مناسب فضای باز


نکات و راهنمای خرید کابل برق مناسب فضای باز

هنگام انتخاب و خرید کابل برق مناسب فضای باز، باید چند فاکتور را در نظر گرفت. این مقاله به ویژگی‌هایی می‌پردازد که کابل‌های برق را برای استفاده در فضای باز مناسب می‌کند. همچنین، به برخی جنبه‌ها اشاره می‌شود که هنگام خرید کابل برق در فضای باز باید مدنظر قرار داد. در ادام‌ این مطلب، به ویژگی‌های یک کابل برق مناسب فضای باز اشاره می‌شود:

 

1. نوع عایقی که روی سیم‌ها استفاده می‌شود

کابل‌های برق معمولا با سه نوع عایق ساخته می‌شوند: پی‌وی‌سی، پلی‌اتیلن و پلی‌اتیلن مشبک. پی‌وی‌سی رایج‌ترین نوع عایق است، زیرا بادوام و در برابر نور خورشید و رطوبت مقاوم است.

با این حال، پی وی سی به اندازۀ پلی‌اتیلن انعطاف‌پذیر نیست و بنابراین برای استفاده در هوای سرد کمتر مناسب است. پلی‌اتیلن جایگزین انعطاف‌پذیرتری است که در برابر رطوبت و مواد شیمیایی نیز مقاوم است. پلی‌اتیلن مشبک هم بادوام‌ترین و گران‌ترین نوع عایق محسوب می‌شود. پلی‌اتیلن مشبک در دماهای بسیار شدید هم مقاومت خوبی دارد.

هنگام انتخاب کابل برق برای استفاده در فضای باز، مهم است که محیطی را که در آن استفاده خواهد شد، در نظر بگیرید. برای مثال، اگر کابل در معرض نور خورشید قرار گیرد، مهم است که کابلی با عایق مقاوم در برابر اشعۀ UV انتخاب کنید. اگر از کابل در محیط مرطوب یا با رطوبت بالا استفاده شود، مهم است که کابلی با عایق مقاوم در برابر آب انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید: ژاکت کابل، جکت کابل یا روکش کابل چیست؟ آشنایی با انواع روکش کابل

 

2. نوع روکش یا پوششی که از سیم‌ها محافظت می‌کند

کابل‌های برق در محیط‌های مختلفی، هم در داخل و هم در خارج از منزل استفاده می‌شوند. در حالی که اکثر کاربردها نیاز به ملاحظات خاصی ندارند، کابل‌هایی که در معرض عناصر مختلف قرار می‌گیرند، به نوع دیگری از کابل نیاز دارند. کابل‌های برق فضای باز باید در برابر نور خورشید، رطوبت و دماهای شدید مقاوم باشند.

همچنین آن‌ها باید به اندازه‌ای بادوام باشند که در برابر ساییدگی، جویدن و سایر اشکال آسیب مقاومت کنند. نوع روکش یا پوششی که از سیم‌ها محافظت می‌کند، کابل‌های برق را برای استفاده در فضای باز مناسب می‌کند. رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای کابل‌های فضای باز، پلی وینیل کلراید (PVC) و پلی اتیلن (PE) هستند.

روکش پی وی سی نسبت به روکش پلی اتیلن انعطاف‌پذیرتر است و بسیار راحت‌تر از فضاهای تنگ عبور می‌کند. با این حال، پلی اتیلن در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارد و آن را به گزینۀ بهتری برای کاربردهای زیرزمینی تبدیل می‌کند. هنگام انتخاب کابل برق فضای باز، مهم است که محیط قرارگیری آن را هم مد نظر داشته باشید. این کار باعث می‌شود که کابل بتواند در برابر عوامل محیطی دوام بیاورد و عملکرد مورد انتظار را ارائه دهد.

اندازه یا ضخامت سیم برای خرید کابل برق مناسب فضای باز

3. اندازه یا ضخامت سیم

اکثر کابل‌های برق از سیم مسی یا آلومینیومی ساخته شده‌ که با عایق پلاستیکی پوشانده شده‌اند. اندازه یا ضخامت سیم، کابل‌های برق را برای استفاده در فضای باز مناسب می‌کند. به طور کلی، هر چه سیم ضخیم‌تر باشد، شمارۀ اندازه‌گیری آن کمتر می‌شود. AWG مخفف American Wire Gauge (استاندارد اندازه‌گیری سیم آمریکا) است که ضخامت سیم را اندازه‌گیری می‌کند. با افزایش ضخامت سیم، AWG کاهش می‌یابد. هرچه سیم ضخیم‌تر باشد، عدد AWG پایین‌تر است.

برای مثال، AWG 10 از AWG 12 ضخیم‌تر است. کابل‌های برق معمولاً از سیم‌های مفتولی یا رشته‌ای ساخته می‌شوند. سیم رشته‌ای از گروهی از سیم‌های نازک تشکیل شده است که برای تشکیل یک کابل بزرگ‌تر به هم تابیده شده‌اند. سیم رشته‌ای نسبت به سیم مفتولی انعطاف‌پذیرتر است و در صورت خم شدن، احتمال ازهم‌گسیختگی آن کمتر است.

کابل‌های برق همچنین از نظر ولتاژ و ظرفیت آمپراژ رتبه‌بندی می‌شوند. ولتاژ اندازه‌ای از اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه است و آمپراژ اندازه‌ای از جریان برق است. کابل‌های برقی که در فضای باز استفاده می‌شوند، باید این قابلیت را داشته باشند که ولتاژ و آمپراژ بالاتری را نسبت به کابل‌های فضای داخلی تحمل کنند.

در فضای باز، کابل‌های برق در معرض شرایط آب و هوایی هستند که می‌توانند به عایق آسیب بزنند؛ بنابراین، کابل‌ها باید در برابر اشعۀ ماوراء بنفش، دماهای شدید و رطوبت مقاوم باشند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تشخیص کابل آلومینیومی یا سیم آلومینیومی

 

4. سیم رشته‌ای و مفتولی

کابل‌های برق برای انتقال جریان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر طراحی شده‌اند. هادی سیم بخشی از کابل است که جریان را حمل می‌کند و یک مادۀ عایق آن را احاطه کرده‌است. نوع هادی (رشته‌ای یا مفتولی) و نوع عایق، چیزی است که یک کابل را برای استفاده در فضای باز مناسب می‌کند. هادی‌های رشته‌ای از تعدادی سیم کوچک تشکیل شده‌ که به هم تابیده شده‌اند.

رساناهای رشته‌ای نسبت به رساناهای مفتولی انعطاف‌پذیرتر هستند و در صورت خم شدن کابل، احتمال شکستن آن‌ها کمتر است. این ویژگی آن‌ها را برای کاربردهایی ایده‌آل می‌کند که کابل باید از فضاهای تنگ عبور داده شود. هادی‌های مفتولی از یک تکه سیم ساخته شده‌اند. آن‌ها نسبت به هادی‌های رشته‌ای سفت‌تر هستند و می‌توانند جریان بیشتری را تحمل کنند. با این حال، در صورت خم شدن کابل، احتمال شکستن آن‌ها نیز بیشتر است. این ویژگی آن‌ها را برای کاربردهایی ایده‌آل می‌کند که کابل در معرض حرکت نباشد.

نوع عایق نیز در تعیین اینکه آیا کابلی برای استفاده در فضای باز مناسب است یا خیر، اهمیت دارد. برخی از انواع عایق، مانند PVC، در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رطوبت تجزیه می‌شوند. سایر انواع عایق‌ها، مانند عایق تفلون، در برابر این شرایط مقاوم هستند و می‌توان از آن‌ها در کاربردهای فضای باز استفاده کرد.

نوع فلزی که در هادی به کار رفته است برای خرید کابل برق مناسب فضای باز

5. نوع فلزی که در هادی به کار رفته است

کابل‌های برق از فلز ساخته شده‌اند که رسانای عالی جریان الکتریسیته است. نوع فلزی که در هادی به کار می‌رود، می‌تواند تأثیر زیادی بر مناسب بودن کابل برای استفاده در فضای باز داشته باشد. مس محبوب‌ترین انتخاب برای کابل‌های برق است زیرا بسیار رسانا بوده و در برابر خوردگی مقاوم است.

آلومینیوم نیز انتخاب خوبی برای کابل‌های برق است، اما به اندازۀ مس رسانا نیست و می‌تواند به مرور زمان اکسید شود. به همین دلیل، کابل‌های آلومینیومی معمولاً فقط برای مسیرهای کوتاه یا در شرایطی که مقاومت در برابر خوردگی از رسانایی مهم‌تر است، استفاده می‌شوند. کابل‌های مسی با روکش نیکل نیز موجود هستند، اما گران‌تر از کابل‌های مسی یا آلومینیومی هستند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب و خرید کابل افشان باکیفیت

 

6. آیا کابل، شیلد دارد یا نه

برق‌کاران ضرب المثلی دارند که می‌گوید: «جریان همیشه مسیر کمترین مقاومت را طی می‌کند.» به عبارت دیگر، الکترون‌ها از ولتاژ بالا به ولتاژ پایین جریان می‌یابند. به همین دلیل است که کابل‌های برق باید محافظ داشته باشند؛ علت این امر هم برای محافظت در برابر تداخل منابع خارجی است که می‌تواند باعث “نشت” جریان از کابل شود. محافظ همچنین به محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی کمک می‌کند که اگر آن را مد نظر قرار ندهید،می‌تواند باعث از دست رفتن داده‌ها و تخریب سیگنال شود.

اندازه جریانی که سیم می‌تواند تحمل کند برای خرید کابل برق مناسب فضای باز

7. اندازه جریانی که سیم می‌تواند تحمل کند

انتخاب کابل برق مناسب برای هر کاربردی بسیار مهم است. برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد، میزان جریانی که سیم می‌تواند تحمل کند، عواملی که باعث می‌شود کابل‌های برق برای استفاده در فضای باز مناسب باشند و سایر موارد این چنینی باید در نظر گرفته شود. انواع مختلفی از کابل‌های برق در دسترس است، اما برخی از آن‌ها برای استفاده در فضای باز مناسب‌تر از سایرین هستند.

برای مثال، کابل‌هایی که با عایق PVC ساخته شده‌اند، بادوام‌تر هستند؛ همین‌طور، این گونه کابل‌ها در برابر نور خورشید و رطوبت نسبت به کابل‌های با عایق لاستیکی مقاوم‌تر هستند. علاوه بر این، کابل‌های روکش دار PVC نیز کمتر در معرض آسیب ناشی از سایش یا ضربه قرار می‌گیرند. در نتیجه، آن‌ها برای شرایطی که کابل در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد، انتخابی عال هستند.

 

در صورتی که کابل زیر زمین باشد، از چه نوع مجرای الکتریکی استفاده شود؟

تمام کابل‌های برق شبیه هم نیستند. نوع مجرایی که استفاده می‌شود، به محل نصب کابل بستگی دارد. برای مثال، از کابل‌های عایق‌دار در مکان‌های خشک استفاده میشود، در حالی که از کابل‌هایی با روکش مقاوم در برابر رطوبت در مکان‌های مرطوب یا نمناک استفاده میگردد.

کابل‌هایی که در زیرزمین دفن می‌شوند، باید به قدری مقاوم باشند که بتوانند در برابر آسیب فیزیکی ناشی از سنگ یا سایر ضایعات مقاوم باشند. به علاوه، عایق روی کابل‌های دفن شده باید در برابر خوردگی ناشی از خاک و آب مقاوم باشد. کابل‌های برق برای غلبه بر این چالش‌ها طراحی شده‌اند تا به طور ایمن و در کمال اطمینان، به خانه و محل کسب و کار برق‌رسانی کنند.

در صورتی که کابل زیر زمین باشد، از چه نوع مجرای الکتریکی استفاده شود؟

سخن پایانی

در ابتدای کار، باید عایق‌کاری خوبی انجام شده باشد. برای محافظت از هسته‌های داخلی کابل در برابر عوامل محیطی و ضربه، از متریالی محکم و بادوام  استفاده می‌شود. پس از آن، نوبت به اضافه کردن یک پوشش بیرونی دیگر می‌رسد. روکش کابل از جنس PVC  یا پلی اتیلن ساخته شده است که هر دو در برابر دماهای شدید و مواد شیمیایی مقاوم هستند.

علاوه بر این، کابل با استفاده از کانکتورهای ضد آب مخصوصی بسته می‌شود که در اطراف هسته‌های کابل یک درز محصور ایجاد می‌کند. این درز از ورود رطوبت به داخل کابل جلوگیری کرده و اتصالی مطمئن و بدون خرابی را تضمین می‌کند.

همین‌طور، با توجه به اینکه عایق‌بندی نوعی لایۀ محافظتی در برابر شرایط جوی است، معمولاً تولیدکنندگان، گارانتی‌های طولانی‌مدت‌تری برای فضاهای باز ارائه می‌دهند. اگر نیاز به سیم‌کشی و ایجاد روشنایی در فضای باز دارید، گزینه‌های متعددی پیشِ روی خودتان برای یک اتصال ایمن و مطمئن خواهید داشت.

مجموعه سیم و کابل پرتو الکتریک، نماینده رسمی شرکت پرتو الکتریک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، خرید کابل یا دریافت قیمت کابل می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های درج شده در وبسایت، با ما تماس بگیرید یا به صورت حضوری به فروشگاه ما مراجعه کنید.

منبع: yifangcable

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *