ژاکت کابل، جکت کابل یا روکش کابل چیست؟ آشنایی با انواع روکش کابل

ژاکت کابل، جکت کابل یا روکش کابل چیست؟ آشنایی با انواع روکش کابل


آشنایی با انواع روکش کابل (Cable Jacket)

دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از ژاکت (روکش یا لایه خارجی) در کابل‌ها وجود دارد: روکش‌ها به محافظت مکانیکی عایق و هستۀ رسانای کابل کمک می‌کنند. کابل‌های بدون روکش در برابر سایش، حرارت، اکسیداسیون و حتی آب و هوا در معرض آسیب هستند. اما باید از این نکته هم آگاه بود که نحوۀ ساخت همۀ ژاکت‌ها یکسان نیست؛ این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر کابلی با توجه به عملکرد مورد انتظارش باید ساخته شود. در ادامۀ این مطلب آموزشی، انواع مختلف ژاکت کابل مورد بررسی قرار می‌گیرند و ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی هر کدام نیز شرح داده می‌شوند.

روکش کابل چیست؟

ژاکت کابل، جکت کابل یا روکش کابل، لایۀ بیرونی یک کابل است که عملکرد اصلی آن محافظت از عایق و هستۀ رسانا در برابر نیروهای فیزیکی خارجی و تحلیل رفتن شیمیایی است. به عبارتی، روکش کابل یا Cable Jacket با محافظت از اجزای داخلی آن، اولین خط دفاع مکانیکی برای یک کابل است. روکش‌های کابل در حین یا بعد از نصب، علاوه بر محافظت از کابل در برابر آسیب، محافظت مکانیکی، رطوبتی، شعله و شیمیایی نیز دارند. مهم است که توجه داشته باشید که روکش کابل ارتباط کمی با عملکرد الکتریکی کابل دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تشخیص کابل آلومینیومی یا سیم آلومینیومی

 

انواع روکش کابل ترموپلاستیک

PVC (پلی وینیل کلراید)

روکش‌های PVC با اینکه مزیت قابل توجهی در برابر حرارت ندارند، در برابر روغن، اسید، نور خورشید، گرما، عوامل جوی و سایش مقاومت خوبی دارند. باتوجه به اینکه PVC مقاومت بالایی دارد، می‌توان آن را در کابل مستقیم دفن‌شده، روشنایی خیابان و کابل‌های کنترل استفاده کرد. از آنجایی که PVC ذاتاً شعله‌گیر است، رایج‌ترین مادۀ روکش برای کابل‌های الکترونیکی است.

روکش کابل چیست؟

پلی اورتان (PUR)

 روکش‌های پلی اورتان (PUR) مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون، روغن و ازن دارند و در صورت فرمول‌بندی خاص، می‌توانند مقاومت خوبی در برابر شعله نیز داشته باشند. این نوع روکش‌ها همچنین برای سیم‌های بازکشیدنی مثل سیم تلفن ایده‌آل هستند.

CPE (پلی اتیلن کلرینه)

 پلی اتیلن کلرینه (CPE) یکی از معدود پلیمرهایی است که هم به صورت روکش ترموپلاستیک و هم ترموست (CPE ترموست نوعی پیوند عرضی است) در دسترس است. روکش ترموپلاستیک CPE مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون، گرما، روغن، عوامل جوی مثل خورشید و شعله دارد. اگرچه نسخه ترموست مقاومت بیشتری در برابر دمای بالای دارد، اما نسخه ترموپلاستیک هم سایر خواص عالی را نیز دارا است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب و خرید کابل افشان باکیفیت

انواع روکش کابل ترموست

نئوپرن

 نئوپرن یک لاستیک مصنوعی است که امکان داشتن یک روکش انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند. روکش‌های نئوپرن با ترک نخوردن در دماهای پایین، مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی تحت گرما و مقاومت در برابر پیری ناشی از اکسیداسیون و نور خورشید، برای کابل‌هایی در محیط‌های سخت مانند کابل‌های یدک‌کش معدن و کابل‌های لایروبی مناسب هستند.

EPR (لاستیک اتیلن پروپیلن)

 EPR (لاستیک اتیلن پروپیلن) نوع دیگری از لاستیک مصنوعی، نوعی روکش است که شکل اصلاح‌شده‌ای از ترکیب عایق EPR است. روکش‌های EPR دارای مقاومت عالی در برابر حرارت، سایش و اکسیداسیون هستند و همچنین می‌توانند در برابر دماهای پایین تا 60- درجه سانتیگراد مقاومت کنند. با داشتن ویژگی‌های نسبتاً خوب در دماهای بالا، در صورت فرمول‌بندی صحیح، EPR می‌تواند تا حدودی نیز در برابر شعله مقاوم باشد.

انواع روکش کابل ترموست

CPE (پلی اتیلن کلرینه)

 روکش ترموست CPE (پیوند عرضی) دارای خواص فیزیکی عالی است که آن را برای بسیاری از کاربردهای روکش کابل مناسب می‌کند. این پلیمر در برابر ازن و تخریب ماورای بنفش مقاوم است و در صورت ترکیب مناسب، می‌تواند در برابر تماس طولانی مدت با آب نیز مقاومت باشد. با مقاومت قوی در برابر اکثر اسیدها، بازها و حلال‌ها، روکش‌های ترموست CPE برای استفاده در کارخانه‌های شیمیایی بسیار مناسب هستند.

ویژگی‌های یک روکش کابل

ویژگی‌های یک روکش کابل

همانطور که قبلا گفته شد، روکش‌ها محافظت مکانیکی را برای عایق و هستۀ رسانا فراهم می‌کنند. برای اینکه روکش بهترین محافظت ممکن را برای کابل فراهم کند، آن را می‌توان با افزودن پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، فعال‌کننده‌ها و مهارکننده‌ها برای بهبود یک ویژگی فیزیکی خاص، اصلاح کرد. برخی از این ویژگی‌های فیزیکی به شرح زیر است:

  • استحكام، مقاومت در برابر پارگی و سایش
  • انعطاف‌پذیری در هنگام نصب کابل، در دماهای پایین
  • پایداری در طیف وسیعی از دماها
  • مقاومت در برابر گرما
  • مقاومت در برابر تغییر شکل کابل
  • مقاومت در برابر شعله
  • مقاومت در برابر روغن
  • جذب رطوبت کم
  • مقاومت در برابر غلظت غیرعادی مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر آب و هوا و اشعه ماوراء بنفش

 

مجموعه سیم و کابل پرتو الکتریک، نماینده رسمی شرکت پرتو الکتریک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، خرید کابل یا دریافت قیمت کابل می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های زیر تماس بگیرید یا به صورت حضوری به فروشگاه ما مراجعه کنید.

 

 

منبع: anixter

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *